Og det blev et JA!

Ja tak! Diætister samles i Kost & Ernæringsforbundet

I dag afgjorde medlemmerne fra FaKD (Foreningen af Kliniske Diætister) og Kost & Ernæringsforbundet på ekstraordinære generalforsamlinger, at de skal være sammen om fremtiden.

De to organisationer har længe arbejdet på at forene kræfterne, og nu kan visionen 'En samlet profession, en fælles fremtid, én organisation' føres ude i livet. Ambitionen er at få større gennemslagskraft i forhold til politiske mærkesager, arbejdsgivere og at styrke den faglige profil.

I praksis betyder sammenlægningen at alle medlemmer pr. 1 oktober organiseres i Kost & Ernæringsforbundet, og at FaKD skifter navn til 'Fagligt Selskab af Kliniske Diætister' - og dermed bliver Kost & Ernæringsforbundets første faglige selskab.

"Jeg er meget stolt, for det er en historisk dag i dag. Men jeg har ikke et sekund været i tvivl om, at Kost & Ernæringsforbundets medlemmer ville bakke op om vores vision om at samle professionerne i en organisation med en fælles fremtid. Alle der arbejder med ernæring ved jo, at vi behøver hinanden for at lykkes med vores arbejde, uanset om vi behandler, forebygger, forsker, leder komplekse måltidsorganisationer eller laver dejlig mad", siger Ghita Parry, formand for Kost & Ernæringsforbundet.

"Jeg er super glad for at FaKD's medlemmer viser tillid og er åbne for en ny fremtid, hvor vi samler kræfterne. Det kan lyde som en kliché, men sammen er vi stærkere. Vi glæder os til at kæmpe slaget for ernæring fremover, i fællesskab med de mange engagerede medlemmer med alle deres kompetencer", siger Mette Pedersen, formand for Foreningen af Kliniske Diætister.

Formandskabet og bestyrelsen for FaKD fortsætter frem til generalforsamlingen i 2020.

Sekretariatet | Skt. Annæ Plads 6 | 1250 | København K
Telefon: +45 33 32 00 39 | Fax: +45 33 15 50 60